CURS DE MINDFULNESS, CREATIVITATE SI MIȘCARE pentru copii

Începând de joi, 20 iulie 2017, vom desfasura – un Curs de mindfulness – creativitate si miscare pentru copii, care se adresează tuturor copiilor între 9 – 15 ani. Programul este între 19:00 – 21:00, taxa de participare este de 30 lei/curs sau 100 lei/luna (atâtea cursuri cate zile de joi are luna – 4 sau 5).
Cursul este susținut de Sinziana Socol.

“Between stimulus and response there is a space. In that space is our power to choose our response. In our response lies our growth and our freedom.”
” Între stimul şi răspuns este un spaţiu. În acel spaţiu este puterea noastră de a ne alege răspunsurile. În răspunsurile noastre este creşterea şi libertatea noastră.”
Viktor Frankl

mindfulness

Despre Mindfulness

Ce înseamnă mindfulness?

Jon Kabat-Zinn, profesor asociat al Universității Massachusetts, considerat pionerul aplicării mindfulness în terapiile vizând reducerea stresului și îmbunătățirii calității vieții, definea acest concept „ca fiind, pur și simplu, arta de a trăi conștient”, „conștiința care se naște din capacitatea de a fi atent în momentul prezent, în mod intenționat, fără să judeci șirul desfășurării evenimentelor, clipă de clipă.”

Cum funcționează mindfulness-ul?

Devenind conștienți de procesele noastre mentale, funcțiile și structura creierului se modifică. Zonele din creier responsabile de funcțiile executive și de empatie, cresc ca volum. Zonele din creier responsabile pentru răspunsurile de tip luptă/fugi/îngheață scad ca volum (Lazar, Harvard, 2011). Ce înseamnă asta în cazul copiilor? Imaginați-vă o seară în care copilul dvs. nu poate să adoarmă. Deja ați citit împreună două povești și încă nu-i este somn. De fapt, îi este frică. Deja începeți să vă faceți griji că noaptea va fi una lungă. Acum imaginați-vă că în timp ce dvs. sunteți la bucătărie făcându-i un ceai, copilul își amintește de „respirația Oceanului”. Vă întoarceți de la bucătărie pregătiți să găsiți un copil speriat și agitat, dar în schimb observați că el doarme liniștit pe ritmul propriei respirații. Aceasta este frumusețea mindfulness-ului.

După cum spunea Dan Siegel, doctor în neuroștiință, „vă puteți imagina o lume în care această practică mentală, ieftină, ușor de adaptat, care promovează sănătatea, menită să îmbunătățească empatia, care dezvoltă atenția, care cultivă auto-compasiunea, ar fi accesibilă tuturor?”

Mindfulness în contextul educației

Încă din anii 1980, în America au apărut primele programe de mindfulness pentru elevi, introduse în școli de către profesori care aveau experiență în utilizarea acestei practici bazată pe reducerea stresului. Ele au fost completate de programe de învățare socio-emoțională care se axau pe controlul atenției și autoreglării .

De-a lungul timpului cercetările în  domeniul influenței practicii mindfulness în rândul elevilor au demonstrat următoarele beneficii:

  • o mai bună capacitate de concentrare
  • o stare de calm crescută
  • scăderea stresului și anxietății
  • creșterea conștientizării de sine
  • capacitatea de a răspunde emoțiilor dificile
  • creșterea empatiei și compasiunii
  • dezvoltarea capacităților de rezolvare în mod natural a conflictelor

Modelul celor „două aripi” care explică conceptul de mindfulness la copii, pune accentul pe dezvoltarea atenției și concentrării și capacității de autoreglare emoțională (controlul impulsurilor și reglarea emoțională), însă în spatele acestui model se ascund și alte calități pozitive care se pot dezvolta la copiii care participă în programe de mindfulness, precum bunăvoința,  compasiunea, empatia, generozitatea.

mindfulnes1

Despre ce NU este mindfulness-ul

  • nu este despre „a fi calm”
  • nu este despre lipsa gândurilor
  • nu este despre disciplină
  • nu este despre religie sau doctrine
  • nu este despre remedii miraculoase / soluții magice

Scopul cursului de mindfulness, creativitate și mișcare

Copiii petrec ore în șir la școală în bănci, iar apoi acasă, la birou sau în fața calculatorului, telefonului mobil, ori tabletelor, de cele mai multe ori distrași de la ei înșiși, părinți, bunici etc. Acest aspect presupune pe de o parte o acumulare foarte mare de energie (hiperactivitate) care cere să fie descărcată, iar pe de altă parte o deconectare foarte puternică de la sinele lor interior, ceea ce în timp duce la stres, anxietate, probleme comportamentale, dezechilibru emoțional, stimă de sine scăzută ș.a.

În acest context, cursul de mindfulness, creativitate și mișcare pentru copii propune o îmbinare armonioasă a practicii formale, de tip meditativ, specifică mindfulness-ului, cu povești și exerciții de mișcare (din dans, body art, tai chi, qi gong, yoga)  și cu practica informală, de tip reflexiv, manifestată prin artă (muzică, pictură, colorat, modelaj, creare de colaje din materiale naturale – vezi mandalele – explorare senzorială, scriere creativă etc.) venind în sprijinul diferitelor stiluri de învățare ale copiilor (vizual, auditiv, kinestezic, tactil) și răspunzând multiplelor nevoi ale acestora (de mișcare, de exprimare artistică, de conectare interioară, de siguranță și apartenență la un grup care să-i accepte așa cum sunt).  Cursanții vor fi îndemnați să-și dezvolte atenția și să observe cu toate simțurile (văz, auz, pipăit, miros, gust, echilibru etc.) lumea înconjurătoare, să se descopere și să capete curajul să se accepte și exprime pe sine creativ, punându-și întrebări despre ceea ce se întâmplă în interiorul și exteriorul lor, documentând aceste experiențe sub formă de jurnale, dezvoltându-și astfel inteligența emoțională, conștiința de sine, capacitatea de autoreglare și empatie și învățând cu blândețe și simplitate să fie.

Sînziana Socol

Are experiență ca educator în abordarea Reggio Emilia și profesor de limbi străine. A urmat cursuri postuniversitare în artă și educație la Universidade Aberta, din Lisabona, Portugalia și cursurile Mindful Fundamentals, Mindful Educator Essentials organizate de Mindful Schools și Kids Yoga, Mindfulness & Creativity Coaching, organizate de Mirador Yoga & Creativity School RCYS, Registered Children’s Yoga School with Yoga Alliance USA, fiind formată în predarea Curriculum-ului Mindful Schools pentru copii și în curs de certificare ca profesor de yoga pentru copii – 95h.

Leave a comment